Jak często należy wymieniać filtr paliwa?
Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać. Jednym z nich jest bardzo ważny dla trwałości układu wtryskowego filtr paliwa.
Jeżeli pod maską samochodu pracuje nowoczesny silnik wysokoprężny z listwą wtryskową Common Rail lub motor benzynowy wyposażony we wtrysk bezpośredni, to odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem układu paliwowego. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy. Jak często powinniśmy dokonywać wymiany tej części eksploatacyjnej?
Oczywiście podstawowym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do nawet 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeśli jednak dystans, który przejeżdżamy w ciągu roku, to około 10 000 km, wówczas warto wymieniać filtr paliwa cyklicznie co roku. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o zalecenia producentów podzespołów układów zasilania silników diesla tj. Bosch, Delphi, Denso, Siemens, którzy zalecają wymianę filtra paliwa co 10 000 km w celu uniknięcia awarii.
Warto również pamiętać, że w przypadku silników diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Przejechanie kolejnej zimy na tak zanieczyszczonym filtrze może zakończyć się koniecznością kosztownej naprawy osprzętu silnika. Zatem już wiemy, że nie powinniśmy się oszczędzać na wymianie tego elementu i odkładać tej czynności w czasie. Czy można zaoszczędzić, dokonując takiego zabiegu na własną rękę? Tutaj należy mieć świadomość ewentualnych powikłań, gdyż nieumiejętna wymiana filtra paliwa może doprowadzić nawet do zatarcia pompy wtryskowej bądź uszkodzenia wtryskiwaczy paliwa, co będzie bardzo kosztownym zabiegiem, bądź doprowadzi to do zapowietrzania układu co uniemożliwi rozruch silnika. Dodatkowo decydując się na wymianę filtra w warsztacie specjalistycznym fachowcy przy okazji sprawdzą szczelność pozostałej części układu pod kątem ewentualnych wycieków paliwa czy też zapowietrzania się, co pozwoli nam uniknąć niespodzianki związanej z nieodpalaniem silnika.