Autoryzowany serwis:bosch, delphi, denso, siemens

Czy warto wymieniać opony na zimowe?

Dodano: 19.01.2012 przez Blazej

 

Konstrukcja opony zawsze jest kompromisem. Jest rzeczą niemożliwą wyprodukowanie gumy, która będzie miała dobre właściwości w temperaturze zarówno minus 15 stopni C, jak i w temperaturze plus 25 stopni C. Dlatego, tak samo, jak opona nie może jednocześnie zapewniać niskich oporów toczenia i dobrej przyczepności, tak samo, opona całoroczna nie będzie latem lepsza od letniej, a zimą od zimowej. Ideą opony całorocznej jest zaoferowanie dostatecznych właściwości dla różnorodnych warunków, w jakich będzie ona użytkowana. Jednakże kompromis ten oznacza, że w żadnym parametrze, opony te nie osiągają wysokiego poziomu. Rzeźba i składniki bieżnika, które mają za zadanie zapewnić dłuższe przebiegi i trwałość w warunkach letnich, są mniej skuteczne w zimowe mrozy oraz na śniegu i na lodzie. Opony zimowe zapewniają znacznie lepsze osiągi na śniegu i lodzie niż opony całoroczne, ponieważ ich rzeźba i składniki bieżnika są specjalnie opracowane z myślą o tych warunkach, podobnie, jak opony letnie mają za zadanie zapewnić lepsze prowadzenie w deszczu i na suchych drogach.

Opony.com.pl nie zaleca używania opon całorocznych w sezonie zimowym. Jeśli jednak niektórzy z Was zdecydują się na takie rozwiązanie, zalecamy użytkować je wyłącznie w warunkach miejskich, wyłącznie w warunkach lekkiej lub umiarkowanej zimy. Należy zachować szczególną ostrożność na powierzchniach zamarzniętych, oblodzonych, zaśnieżonych, a w warunkach temperatur ujemnych, nawet na suchej drodze opona całoroczna może nieprzyjemnie zaskoczyć.
Dwie podstawowe zalety opon zimowych to: dobre odprowadzanie wody w temperaturach zimowych (aquaplaning, slushplaning) oraz zachowywanie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych (hamowanie, przyspieszanie, trakcja boczna i poprzeczna). Tych zalet nie posiadają w warunkach zimowych, ani opona letnia ani całoroczna.

Opony, ogólnie biorąc, różnią się od siebie wzorami bieżników oraz składami mieszanek. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich, posiada większą ilością lamelek. Większa ilość nacięć powoduje, że guma jest bardziej elastyczna, bardziej podatna na ugięcia, co w temperaturach zimowych zapewnia oponie osiągi. Nacięcia na bieżniku są szersze niż w przypadku opon letnich, tworzą szerokie rowki, które mają większą skłonność do samooczyszczania bieżnika (przy każdym ruchu, śnieg przylegający do szerokiego rowka bieżnika, odczepia się od niego, oczyszczając bieżnik).

Skład mieszanki opon zimowych różni się znacząco od opon letnich. Opony zimowe poprzez wysoką zawartość krzemionki zachowują elastyczność i nie twardnieją w warunkach niskich temperatur. Opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję, opona stwardniała nie zapewnia niczego poza niekontrolowanym poślizgiem. W wielu testach, m.in. ADAC wykazano, że opony letnie mają o 30 procent dłuższą drogę hamowania niż opony zimowe. Długość drogi hamowania wyznacza zakres naszego bezpieczeństwa. Jeśli chcemy go wydatnie podnieść, używajmy opon zimowych.

Pamiętaj!

Po montażu nowych opon zimowych należy je dotrzeć. Nowe opony zimowe osiągają pełną sprawność po przejechaniu ok. 300 km od momentu montażu.

Kiedy wymienić?

Powierzchnia styku opon z nawierzchnią to obszar zaledwie kartki papieru A4. To, co dzieje się na tym niewielkim obszarze styku, między oponą a nawierzchnią, zależy nie tylko od charakterystyki samych powierzchni stykających się, ale również od warunków otoczenia, w których się znajdują. Opona letnia poniżej temperatury 7 stopni gwałtownie traci swoje właściwości jezdne, dlatego uznaje się, że jest to moment, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe.
Krzywe na poniższym wykresie prezentują zależność między: osiągami opon zimowych (niebieska linia), opon letnich (czerwona linia) a temperaturą otoczenia. Linie obrazujące osiągi zbiegają na poziomie +7°C – który stanowi swoistą granicę między właściwościami opony letnich i zimowych w relacji do temperatury otoczenia.


Czytaj więcej – kiedy wymienić opony na zimowe?